Glas polijsten

Glas / autoruit kan door de jaren heen ernstig bekrast zijn. Wat door gebruik van glas polijsten een hele fraaie oplossing biedt. Schade door verkeerd ijskrabben, schuurschade, slijpschade van wisserbladen (ook wel engelvleugels genoemd) of zandstraalschade tijdens een restauratie zijn veel voorkomende problemen. Veel glas is in dermate slechte staat dat op zoek gaan naar een vervangende ruit de enige optie is. Afhankelijk van het model kan dit, als je geluk hebt goedkoop uitvallen, vaak echter zijn de ruiten zo goed als onvindbaar en/of onbetaalbaar.

Nieuw glas heeft bovendien niet meer de originele merkstempel, een detail dat veel oldtimerliefhebbers belangrijk vinden. Krassen in het glas / autoramen kan een hinderlijk en lelijke uitstraling geven aan jouw auto. Of zelfs in zichtveld APK afkeur zijn.

Zie hier op mijn Youtube kanaal specifiek betreffende glaspolijsten.  Klik hier.

Via gespecialiseerd handwerk wordt onzichtbaar een laagje glas van de ruit verwijderd waardoor krassen verdwijnen. Vakkundige uitvoering zorgt ervoor dat er geen sporen van de behandeling zichtbaar zijn op het glas. Afhankelijk van de schade kan een herstelgraad tot 100% bereikt worden. Resultaat zal minimaal 80-85 % herstel verwezenlijken.
Glas polijsten is een kunst.

Inschatten van moeilijkheidsgraden bij glas polijsten is van groot belang daar een verkeerde aanpak met zekerheid het glas onherstelbaar zal beschadigen. Lenseffecten, vervormingen en doffe plekken in de autoruiten zijn vaak het resultaat van slecht polijstwerk.

Garantie op:

  • Geen vervorming of lenseffect op het glas.
  • Niet een wazige plekken, ook niet in volle zon.
  • Nul extra krassen.
  • Behoud van gravures.
  • Vakkundig advies over de mogelijke herstelgraad die bereikt kan worden na inspectie van de schade.
  • Stipte service met duidelijke afspraken qua prijs.

Alternatieven is een veel gebruikte manier van de ruiten vervangen. Echter is dit niet altijd de oplossing vanwege risico op lakschade, elektronica schade (denk aan sensoren/camera's) Kalibratie fouten, Kabelbreuk(en) in A-Stijl.

Na glas polijsten kan er ook nog een waterafstotende  autoruit coating geplaatst worden. Tevens is het advies om de betere merk wisser te bladen te gebruiken. Goedkope wisserbladen leidt vaak tot schade.

F.A.Q.

V: Ik heb een auto met bekraste ruiten. Moeten de ruiten gedemonteerd worden om te bewerken?
A: Ik kan de ruiten zowel gemonteerd als gedemonteerd bewerken. Wel zijn er beperkingen, zo kunnen we bij een gemonteerde ruit niet ‘over’ de rand werken. Diepe krassen zijn dan lastig of niet uit de randzone weg te werken. Voor de binnenzijde is demontage aan te raden. De binnenzijde is lastig tot niet bereikbaar en stof en polijstmiddel zullen het interieur vervuilen.

V: Zijn mijn ruiten na behandeling nieuw?
A: De herstellingsgraad ten opzichte van nieuw zal normaliter tussen de 80 en 100% liggen. Vooraf zullen we u uitleggen wat haalbaar is.

V: Is glaspolijsten duur?
A: Dit hangt af van de aard en plaats van de schade. Elke schade is uniek. Op basis van een goede omschrijving, eventueel met foto’s, kunnen wij een richtprijs geven. In de regel is renoveren goedkoper dan vervangen. Daarnaast is er voor vele Oldtimers geen orgineel glas meer voorhanden.

V:Zijn er risico’s verbonden aan glaspolijsten?
A: JA! Helaas is en blijft glas breekbaar. Zeker gelaagde ruiten zijn ’tricky’. We zullen deze vooraf dan ook altijd uitgebreid inspecteren. Mochten er vooraf bijvoorbeeld sterren, al dan niet gerepareerd, aanwezig zijn of scherven uit de rand missen, kan het zijn dat wij van de klus afzien.
Overigens is de kans op breuk klein. Mocht een ruit toch breken rekenen wij u niets aan, echter het risico dragen wij niet.

V: Zal de ruit na behandeling een vervormd beeld geven?
A: NEE! Slecht polijstwerk kan zeker vervorming of doffe plekken opleveren. Slecht polijstwerk wijst op een gebrek aan ervaring, kunde of geduld van de polijster.

V: Kan glaspolijsten ook op Privacy glas? (zwart glas)
A: JA! Alle “kleuren” glas kunnen behandeld worden.